Slotreflectie
Dag bloggers!
In dit blogbericht ga ik jullie proberen verduidelijken hoe hard ik ben gegroeid op muzisch vlak doorheen de opleiding. Toen ik aan deze opleiding begon had ik slechts een heel vaag beeld over wat 'muzo' inhield. Ik dacht vooral dat het ging over het maken van knutselwerkjes op vrijdagnamiddag en het zingen van liedjes die we met de hele klas aangeleerd kregen. Verder had ik heel weinig zicht op wat muzo eigenlijk inhield.
Al heel snel merkte ik dat muzo meer inhield dan allemaal dezelfde knutselwerkjes maken en het zingen van liedjes. Domeinen zoals media, drama en dans waren voor mij redelijk onbekend omdat ik niet wist dat dit ook echt aan bod kwam in de lagere school. Wanneer ik in mijn muzofolio mijn persoonlijke reflectie herlees van in het eerste jaar, merk ik dat ik mij toen helemaal niet op mijn gemak voelde tijdens de lessen drama, dans en muziek. Ik voelde me heel erg bekeken door de andere studenten en ik dacht altijd dat ik het niet goed deed en ik durfde mij daarom nooit ten volle geven. Naarmate de semesters volgden, merkte ik dat ik hier steeds beter mee kon omgaan. Ik leerde mijn medestudenten en de docenten beter kennen waardoor ik mij veel beter durfde openstellen naar anderen toe. Naar later toe denk ik dat ik in het begin van mijn carrière ook iets meer terughoudend zal zijn op muzisch vlak naar mijn collega's toe. Naar mijn leerlingen toe zie ik hier geen enkel probleem in, hierbij voel ik mij volledig op mijn gemak.
Vooral door een sessie uit het tweede jaar merk ik dat ik sterk gegroeid ben in het uitdenken van muzische lessen en projecten. Wij moesten een heel project uitwerken rond Zhangye Danxia, een natuurwonder in China. In alle muzische domeinen moest dit natuurwonder terug te zien zijn. Hier is veel denkwerk aan vooraf gegaan, maar ik heb hier enorm veel uit geleerd! Dit is iets wat ik in mijn eigen praktijk later ook zou willen gebruiken. Waar ik ook veel motivatie uit geput heb is het muziekexamen aan het einde van het tweede jaar. Katrien vertelde me dat ik goed kan zingen en ze vroeg me zelfs of ik dit eerder had gedaan. Omdat ik dit compliment nog nooit eerder had gekregen, verraste me dit enorm en kreeg ik hierdoor een enorme boost om me voluit te kunnen geven tijdens muzieklessen.
Als eindconclusie kan ik zeggen dat ik enorm tevreden ben van alle muzische sessies die ik op de hogeschool heb gekregen. Mijn beeld van muzo uit mijn eigen lagere tijd is volledig veranderd en ik kan me nu perfect inbeelden hoe muzische lessen er tegenwoordig moeten uitzien. Ik sta tijdens mijn stages veel sterker in mijn schoenen wanneer ik muzische lessen geef. Ik kan mijn schaamte om aan drama en muziek te doen nu volledig opzij schuiven en me volledig geven tijdens mijn lessen. Ik voel me veel meer op mijn gemak om dergelijke lessen te geven en daar ben ik de docenten en de vele muzische sessies enorm dankbaar voor.
Talentgesprek
Vrijdag 19/01 gingen we nog een keertje in op de talenten van elkaar. Ik dacht dat we enkel onze eigen talenten moesten benoemen, maar ik vond het zeer leerrijk en interessant om ook elkaars talenten een keer te benoemen. Zo kom je zelf ook te weten of jouw groepsleden jouw talenten inzien al dan niet.
Elise en Frederik hebben mijn talenten aangekruist en ik ook die van hen. Hieruit blijkt dat ik drie uitgesproken, drie verborgen en twee slapende talenten heb. Ik verklaar ze hieronder nader met enkele voorbeelden gegeven door Elise en Frederik zelf:
Uitgesproken talenten
- Beeldorganisator: Volgens Frederik en Elise is dit mijn grootste talent, het organiseren van alles en duidelijk zien wat er nog allemaal moet gebeuren. Elise haalde hierbij de personeelsvergadering aan voor de organisatie. Ze zei dat ik hier duidelijk de leiding nam door alles uit te typen, iedereen te proberen betrekken, vragen stelde en continu alles samenvatte. Frederik dacht hierbij aan het feit dat ik materiaal bij had voor op de lagere school waar niemand anders aan had gedacht: de planning voor in elk lokaal op te hangen en het printen van de foto's voor op elke klasdeur.
- Bezige bij: Volgens Elise en Frederik heb ik die dinsdag en vooral woensdag enorm hard gewerkt om alles rond te krijgen. Omdat het die dag mijn verjaardag was, werd ik vaak afgeleid door berichtjes en telefoontjes, maar Elise zei dat ze het knap vond dat ik toch zo gericht kon blijven doorwerken ondanks alle impulsen die ik kreeg.
- Doorzetter: Frederik haalde aan dat ik veel aandacht heb voor afwerking en structuur. Frederik werkte aan de lesfiche voor onze lagere school. Wanneer we deze achteraf samen nalazen, was ik degene die hem wees op schoonheidsfoutjes zoals een tab of spatie teveel. Het moest tot in de puntjes correct in orde zijn.
Verborgen talenten
- Aansteker: Terwijl Elise en Frederik allemaal opdrachtjes zochten en doorstuurden naar mij, maakte ik hieruit een selectie en zorgde ik ervoor dat alles werd uitgetypt in opdrachtenkaartjes.
- Foutenspeurneus: Hiermee verwijs ik terug naar mijn talent als doorzetter. Frederik haalde hierbij opnieuw aan dat ik de schoonheidsfoutjes haalde uit de lesfiches die hij had getypt.
- Planmaker: Een planmaker gaat heel efficiënt op zijn doel af en volgens Elise deed ik daar door heel gedreven de organisatie van de school op mij te nemen.
Slapende talenten
- Bruggenbouwer: Ik dacht van mezelf wel dat ik een bruggenbouwer was omdat ik tijdens de vergadering voor de organisatie vaak probeerde om de gemoederen tussen twee meningen te bedaren alvorens deze zouden escaleren. Dit was af en toe het geval tussen Cédric, Jelien en Lieze. Misschien viel dit niet hard op omdat ik vaak gewoon probeerde mee te gaan in het gesprek om de gemoederen zo te bedaren in plaats van het gesprek stop te zetten.
- Positivo: Ten tweede dacht ik van mezelf dat ik vaak de positieve kanten en mogelijkheden in de kijker probeerde te zetten. Ik zei vaak dat we goed bezig waren en dat we er wel zouden geraken, maar woensdagavond was ik wel moe en was ik al het werk een beetje beu, zeker omdat het mijn verjaardag was. Omdat ik toen af en toe wel eens zuchtte, denk ik dat het logisch is dat dit "talent" niet ten volle ten uiting kwam.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten