Uitgetest in stage: Boom in de klas
Wat?
In mijn stageklas had ik een grote zelfgemaakte boom geplaatst die dienst deed als decoratie en boekenkast waarin het thema duidelijk gemaakt kon worden. Deze boom werd voor verschillende doeleinden ingezet, zo ook tijdens muzo-activiteiten. Ik had op de achterkant van valse blaadjes vraagjes gehangen die vroegen naar beleving en proces. Deze blaadjes hingen aan de boeken die in de boom stonden. Om de beurt mocht een leerling een vraagje komen halen dan las ik het voor omdat de kinderen van het eerste leerjaar dit uiteraard nog niet zelf kunnen. De leerlingen die wouden, mochten antwoorden op de vragen.Waarom?
Door deze evaluatietechniek toe te passen werd de boom in de klas op een functionele manier ingezet die voor de kinderen van het eerste leerjaar ook heel speels overkomt. Ook zijn kinderen hier niet verplicht om te antwoorden, waardoor de druk om te antwoorden wegvalt. Ik merkte dat kinderen die eerst niet antwoordden, na een tijdje vanzelf hun vinger opstaken omdat ze merkten dat alle antwoorden "goed" waren. Ik heb me nu gefocust op op beleving en proces maar met deze evaluatietechniek kan je je focus uiteraard ook op een ander deel vestigen.Focus
De focus van deze evaluatietechniek lag op het evalueren van beleving en proces.Voorbeelden van evaluatievragen
Beleving
- Wat vond ik het minst leuk? Waarom?
- Wat vond ik het leukste? Waarom?
- Wat maakt me blij? Waarom?
- Wat maakte me minder blij? Waarom?
- Hoe voel je je nu?
- Wat vond ik het gemakkelijkste? Waarom?
- Wat vond ik het moeilijkste? Waarom?
- ...
Proces
- Wat heb ik goed gedaan?
- Wat liep er mis? Hoe kwam dit?
- Welke manier van werken had je vooropgesteld?
- Heb je dit kunnen aanhouden of heb je bijgestuurd?
- Ben je tevreden over je resultaat en je weg er naartoe? Waarom (niet)?
- ...
Doelgroep
Eerste en tweede graadErvaring
Mijn ervaring leert mij dat dit een heel leuke manier van evalueren is, zeker met jongere kinderen! Alle kinderen wouden naar de boom komen om een blaadje te zoeken en te laten voorlezen door mij. Deze manier ging heel vlot en de kinderen vonden het zeer prettig, vooral omdat ze niet verplicht werden om op elke vraag te antwoorden. Enkel de kinderen die hun ervaring, mening of gevoel wouden delen met de anderen, deden dit. Uiteraard stimuleerde ik de anderen om ook te antwoorden, maar niemand werd verplicht.Het nadeel hiervan is wel dat ik niet van iedereen het belevingsproces heb kunnen evalueren. Daarom zou een vraag waar iedereen op zou moeten reageren wel beter geweest zijn. Bijvoorbeeld elke hoek van de klas een gevoel geven (blij, boos, verdrietig, verveeld) en dat er op een blaadje staat dat elke leerling zich in een bepaalde hoek van de klas moet zetten. Zo kan je als leerkracht ongeveer de beleving van het kind inschatten zonder dat ze mondeling moeten reageren, maar dit mag uiteraard wel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten