dinsdag 16 januari 2018

Muzodag 4 (campus)

Dag bloggers!

Vandaag kwamen juf Ellen en de directrice van "Gavertje vier" langs op de campus om ons meer inzicht te geven in hun manier van werken rond een muzisch schoolklimaat. Nadat ze controle kregen van de inspectie bleek dat ze te weinig muzisch werkten op school en dat ze niet voldoende gebruik maakten van de leerplandoelen. Het verbaasde mij wel dat de inspectie zo hard let op muzo in de lagere school, dit wist ik helemaal niet.
Omdat ze dit wouden aanpakken staken ze een carrousel systeem in elkaar. Ik vind dit een heel krachtige manier van werken. Alle domeinen kunnen op een georganiseerde manier aan bod komen en de leerkrachten kunnen op deze manier hun eigen talenten in de kijker zetten en ten volle benutten. Ik vind dit een zeer goede manier van werken, een manier waarvan ik hoop dat ik ze later in mijn eigen school ook zou kunnen realiseren.

Nadien kregen we een sessie van Katrien waarin zij haar ervaringen deelde. Uit deze sessie heb ik twee puntjes gehaald die ik zeker zal onthouden, namelijk:
- www.onderwijs.hetarchief.be
- muzische vorming integreren binnen contract- en hoekenwerk

Tijdens de sessie van Siska werd dit laatste nog eens herhaald. Zij gaf ook aan dat je bijvoorbeeld een muzisch hoekenwerk kan doen. Belangrijk is wel dat je zowel cognitieve (informatieve) als actieve (doelgerichte) hoeken integreert. Een leuk idee is om een explorerende hoek aan te bieden waar de leerlingen met materialen kunnen experimenteren.

Hopelijk kunnen jullie hier ook wat inspiratie uithalen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten