dinsdag 9 januari 2018

Actie 1

Muzocarrousel 


Mijn eerste actie is om naast de gewone muzolessen in de klas een soort carrousel organiseren waarin we op zoek gaan naar de muzische talenten van leerlingen aan de hand van de verschillende keuzeworkshops waarin alle domeinen  (beeld, drama, muziek, media, dans en muzisch taalgebruik) aan bod komen. Door op deze manier aan muzo te werken kunnen we de sterktes van de kinderen benadrukken waardoor hun zelfvertrouwen een echte boost kan krijgen. Idealiter zou er elke maand 1 carrousel plaatsvinden op de school.

Praktisch zou het als volgt verlopen. De carrousel vindt plaats op de school en wordt georganiseerd voor alle leerlingen, klasoverschrijdend maar wel binnen dezelfde graad.
Voor elk domein zou er minstens 1 leerkracht verantwoordelijk moeten zijn, dit afhankelijk van de interesses en talenten van de leerkracht zelf. Ik spreek over minstens 1 leerkracht omdat sommige domeinen misschien meer begeleiding vragen wanneer er hier meer kinderen zich voor inschrijven. Tijdens elke carrousel zou er in elke graad voor elk domein van muzo 1 workshop plaatsvinden. Alle leerlingen zouden dan 1 week voor de carrousel plaatsvindt een briefje krijgen waarop ze 3 domeinen kunnen noteren waarbij ze graag een workshop zouden volgen. De leerkrachten verdelen dan de leerlingen onder de workshops die zij hebben gekozen. Doordat de leerlingen kunnen kiezen worden ze gemotiveerd en tegelijkertijd geprikkeld om volgende keer misschien voor iets anders te kiezen.
Na elke workshop schuiven de leerlingen door naar een volgende leerkracht: 2 workshops in de voormiddag en 1 workshop in de namiddag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten