Donderdag 18/01
Vandaag was het eindelijk zover! Frederik en ik trokken naar de Sint-Victor school terwijl Elise naar de gemeenteschool ging. Eenmaal aangekomen heeft Hannelore ons wegwijs gemaakt op de school en Frederik en mezelf het lokaal getoond waar wij zouden mogen werken. Wij hadden geluk aangezien er op dat moment geen les was in dat lokaal, hierdoor konden wij onmiddellijk beginnen aan het opstellen van ons spel. Samen hebben we alle banken en stoelen aan de kant geschoven in een grote halve cirkel. Nadien ben ik begonnen met de opdrachtenkaartjes voor de eerste ronde op de banken te leggen. Frederik controleerde dit en we legden samen de juiste materialen erbij, waarna Frederik alle materialen nogmaals controleerde.
Ik stelde voor om alle opdrachtenkaartjes voor de tweede ronde ook reeds klaar te leggen met de juiste materialen erbij. Omdat we niet veel tijd hadden, moesten we al vrij snel naar beneden voor de startsessie. Deze begon door de dans die ik mijn medestudenten had aangeleerd. Aangezien Jelien deze dans nog heel goed kende, danste ook zij mee vooraan. Dit was enorm leuk, vooral omdat de kinderen zo enthousiast waren!
Na het toneeltje dat werd opgedragen door Cédric, Sharon en Hanne werden de kinderen verdeeld waardoor Frederik en ik de kinderen met de roze bol als eerste bij ons kregen. Eenmaal in het lokaal aangekomen vertelde ik de leerlingen wie we waren en herhaalden we nog een keer de opzet van deze muzische spelletjes dag. Hierna vertelde Frederik hoe we het spel gingen spelen en wat de regels en afspraken waren, ik vulde hem aan.
De kinderen speelden het spel écht zoals het hoorde en zoals Frederik en ik het hadden verwacht. Er was competitiviteit aanwezig onder de groepjes, maar op een gezonde manier. Omdat we bij de eerste groep meer tijd hadden, gaven we de leerlingen meer tijd tijdens de verschillende rondes. De kinderen vonden dit heel leuk, maar achteraf bleek dat voor het verdere verloop van het spel niet zo handig. Sommige groepjes hadden namelijk zoveel seconden verzameld dat zij een 12-tal minuten hadden verzameld om de finaleronde te spelen terwijl wij hiervoor slechts 10 minuten hadden gerekend. Uiteindelijk is dit goed gekomen omdat we extra tijd hadden door het evaluatiemoment dat erna moest plaatsvinden.
We hadden voor dit evaluatiemoment 10-15 minuten gerekend in plaats van de 20 minuten die op de planning stonden, waardoor het verloop van het spel toch nog vlot kon verlopen.
Omdat het thema "kleur" was, hadden we ervoor gekozen om de leerlingen in een grote cirkel te zetten en een heleboel verschillende stiften op de grond te leggen. We vroegen de kinderen welke kleur van stiften bij hen past, na het spelen van dit spel. We gaven hierbij enkele voorbeeldjes zoals "misschien kies je geel, omdat je dat doet denken aan de zon, en de zon maakt je blij. Misschien kies je voor grijs omdat je een dubbel gevoel had bij het spel, ...". De leerlingen namen elk een kleur en we gaven enkele leerlingen die er iets over wouden vertellen het woord. Er kwamen heel verrassende antwoorden naar boven zoals: "Ik neem groen, omdat die kleur mij doet denken aan doorzetten en om ons doel te bereiken moesten we echt doorzetten en goed werken".
Omdat we na het eerste spel merkten dat de leerlingen niet té veel seconden mochten winnen, stelde ik voor aan Frederik om de rondes zeker op tijd te laten stoppen zodat we deze keer voldoende tijd hadden voor de finaleronde. Bij het tweede spel liep dit erg vlot. De kinderen waren ook hier enorm gemotiveerd en werkten allemaal naar hun einddoel: zoveel mogelijk seconden om de finaleronde zo goed mogelijk te kunnen spelen.
Bij het eerste spel had ik vooral vaak het woord genomen om het spel uit te leggen en vulde Frederik vaak aan. Omdat ik Frederik uiteraard niet achteruit wou schuiven vroeg ik hem wat hij wou uitleggen bij het tweede spel en toen gaf hij zelf aan dat ik misschien beter de 'algemene' uitleg kon doen en dat hij zou aanvullen. Dit werkte heel goed! Wanneer ik de uitleg gaf voor de tweede ronde, kon Frederik alles klaarleggen en kon hij achteraf nog iets aanvullen dat ik eventueel was vergeten zeggen.
Nadien hebben we Rein geholpen bij zijn spel. We volgenden mee de speluitleg van Rein en nadien vroegen we hem nog eens wat wij exact moesten doen omdat wij het spel niet kenden. Rein heeft ons dit uitgelegd en daarom konden we hem goed helpen, want er was veel begeleiding van een leerkracht nodig.
Aan het einde van deze drukke dag, volgde nog het slotmoment waarin de leerlingen het hart van de tovenaar weer vulden met kleur door de puzzelstukken die ze doorheen de dag hadden verzameld. Om helemaal af te sluiten dansten we nog twee keer het dansje "Ta fête" dat Jelien en ik vooraan deden.
Ondanks dat het een vermoeiende dag was, was het een leerrijke dag waar ik enorm veel voldoening heb uitgeput.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten