dinsdag 16 januari 2018

Voorbereiding

Maandag 15/01 


Vandaag mochten we eindelijk beginnen aan ons eigen muzoprojectje! We mochten namelijk beginnen aan de opstart ervan. Wat hield dit in?

  • Kiezen van een spel: De Slimste Mens
  • Uitdenken van het concept: In ons spel verdelen we onze klasgroep in 7 groepjes van drie leerlingen. Alle leerlingen krijgen een bakje van het gezelschapsspel en hun bakje krijgt een start 'budget' van 20 seconden. Nadien spelen we twee rondes, namelijk "3-6-9" en "Open deur". Tijdens de eerste opdracht zijn er verschillende muzo-opdrachten, namelijk 3 grote en 6 kleine opdrachten. De leerlingen krijgen 15 minuten de tijd en kiezen zelf hoe ze die invullen, ze kiezen dus welke opdrachten ze maken. Voor kleine opdrachten kunnen ze 20 seconden verdienen en voor grote opdrachten 40 seconden. In de tweede ronde liggen er van vier domeinen verschillende opdrachtjes verspreid. De leerlingen mogen een opdracht kiezen en voeren deze uit en zorgen dat de drie evaluatiecriteria erin verwerkt zitten. Wanneer er voldaan werd aan 1 criterium verdien ze 20 seconden, 2 criteria 40 seconden en 3 criteria 60 seconden. Voor de finaleopdracht zetten alle groepjes hun timer tegelijkertijd aan. Wanneer hun timer loopt, maken alle groepjes een zo hoog mogelijke 'toren' met enkel krantenpapier en duct tape, plakband of papiertape. Wanneer de timer afloopt, stopt het bouwen. Het groepje dat in zijn tijd de hoogste toren kan maken, wint en mag het puzzelstuk meenemen.
  • Zoeken van opdrachten: Na het uitdenken van ons concept zijn we naar de bib gegaan om allerlei handleiding in te scannen om zo met voldoende inspiratie naar Dworp te kunnen vertrekken.


Dinsdag 16/01


Eerst en vooral begonnen we de dag met het voorstellen van alle muzische spelen. Elk groepje stelde zijn spel voor zodat alle andere studenten en de docenten feedback kunnen geven. Ik vond het geven en krijgen van feedback zeer interessant! Op die manier weet je welke vragen studenten en docenten zich reeds stellen en zo kan je er ook rekening mee houden bij de verdere uitwerking van je spel.

Hierop volgde een vergadering over de organisatie en de aankleding op school. De groep waar ik in zat focuste zich op de organisatie op beide scholen. Ik nam hierin de leiding en ik nam mijn laptop erbij zodat alles duidelijk kon uitgetypt worden in een Word-document en zodat iedereen dit achteraf nog kan bekijken. Eerst en vooral heb ik gevraagd wie voor welke school verantwoordelijk wou zijn.
Nadien werd het gesprek vooral geleid door Jelien, Cédric en mezelf. Soetkin kwam hierin even tussen en zei dat ik als 'leider' er op moet letten dat iedereen de uitleg begrijpt en dat iedereen wordt betrokken in het gesprek. Ik vond dit een heel goede opmerking en ik heb echt geprobeerd om hier rekening mee te houden. Ik heb steeds gezegd wat we nu al wisten en wat de anderen hier nog aan wouden toevoegen of met welke vragen ze nog zaten. Het viel mij wel op dat iedereen hierdoor meer aandachtiger was.

Julie en ikzelf hebben ons heel kort even bezig gehouden met het uittypen van een duidelijk doorschuifsysteem. Nadien heb ik duidelijk ons idee uitgelegd aan de anderen waardoor dit vrij snel duidelijk was bij iedereen. Achteraf (tijdens de andere vergadering) kwamen we wel te weten dat hier nog een foutje in zat. Hierdoor merk ik wel dat niet iedereen even oplettend was, anders had deze fout tijdens de eerste vergadering al gezien kunnen worden.

Deze vergadering werd gevolgd door een vergadering binnen de school. Hierin vertelden de mensen van inkleding en thema wat zij hadden uitgewerkt en welke ideeën zij hadden voor onze muzodag. Nadien heb ik opnieuw de leiding genomen en uitgelegd hoe de organisatie in zijn werk zal gaan. We hebben de taken binnen de school verdeeld. Omdat we hebben besloten een dansje te doen voor ons opstart- en slotmoment heb ik ervoor gekozen om het dansje in elkaar te steken en dit te tonen aan mijn medestudenten.
Om af te sluiten hebben we besloten wanneer we de volgende dag opnieuw zouden afspreken.



Woensdag 17/01 


Na het ontbijt is ons groepje - Frederik Dupont, Elise Van Steen en ikzelf - vrijwel onmiddellijk begonnen. We hebben de taken verdeeld waardoor Elise en Frederik zochten naar goede opdrachten en ik mij focuste op het maken van de opdrachtenfiches voor de leerlingen. Nadien kwamen Frederik en Elise naast mij zitten om de opdrachten eens te overlopen. Samen hebben we nog opdrachten geselecteerd en nagedacht over een goede manier om de organisatie vlot te laten verlopen.
In de tussentijd heb ik ook nog de planning afgedrukt voor onze school, zodat er in elk lokaal een planning kan hangen. Ook heb ik van elk spel een foto afgedrukt zodat we dit op de deur van het juiste lokaal kunnen hangen, op die manier heb ik opnieuw mijn steentje bijgedragen aan de organisatie van onze school.

Om 13u hebben we met alle leden van de Sint-Victor school samen gezeten om te bespreken wat er allemaal op de school aanwezig is. Hannelore was met onze vragen naar de school getrokken om te kijken wat er mogelijk was en wat niet. Voor ons was het vooral belangrijk om te weten of er WIFI aanwezig is op de school en in welke mate we materiaal van de school kunnen gebruiken. Om 13.30u heb ik ons dansje voor het start- en slotmoment aangeleerd aan alle studenten die naar de Sint-Victor school gaan. We hebben dit dansje 2 keer gedaan, de studenten waren er erg snel mee weg en daarom was 1 oefenmoment meer dan voldoende.
Nadien zijn we terug beginnen werken voor het spel samen. Elise heeft een materiaallijst gemaakt en daarmee ben ik aan de slag gegaan. Ik heb alle opdrachtenkaartjes afgedrukt, geknipt en een kleurenbol gegeven.

Na het avondeten hebben we onze materiaallijst afgewerkt, verdeeld wie welke materialen moest meebrengen en al onze materialen bij elkaar verzameld. Frederik en Elise hebben zich eerst bezig gehouden met het document dat we moesten indienen, terwijl ik nog bezig was met het maken van materialen (geschreven i.p.v. geprint vanwege de problemen met de printer). Wanneer ik hiermee klaar was, heb ik Elise en Frederik bijgesprongen bij het zoeken van de juiste doelen in beide leerplannen en bij het formuleren van onze hoofd- en subdoelen.
Aan het einde hebben we ook nog eens herhaald hoe we onze organisatie juist gaan aanpakken, hoe onze rondes juist moeten lopen en hoe we de uitleg gaan geven aan de groepen.

Ondanks dat het zo een ongelooflijk vermoeiende dag was, was het wel een zeer productieve dag! Alles wat we moesten doen, is gedaan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten